مناسب‌سازی و کاهش رنج روزمرگی‌های معلولان

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: در سال گذشته مناسب سازی منزل و خودرو برای ۷۷۲ فرد دارای معلولیت انجام گرفته است. در حال حاضر بیش از ۶ هزار وسیله انطباقی خریدار شده که هم‌اکنون این وسایل در حال توزیع می‌باشند.

حمیدرضا علیزاده رضایی ، گفت: مناسب سازی محیط و امکانات زندگی افراد دارای معلولیت از جمله اقداماتی است که ضمن افزایش امکان دسترس پذیری  افراد دارای معلولیت، موجبات استقلال هرچه بیشتر آنها را در انجام فعالیت‌های روزمره و مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی خواهد شد. یکی از رویکردهای اصلی در حوزه توانبخشی در اقدامات و فعالیت‌های مربوط به مناسب سازی تجلی می‌یابد. مناسب‌سازی شامل تغییر در روش‌های  اجرا، انطباق محیط و ابزارها، تجویز وسایل انطباقی و اصلاح محیط می‌شود.

وی درخصوص مناسب‌سازی خوردو توانخواهان، گفت: در سال گذشته تاییدیه 108نفراز افراد دارای معلولیت متقاضی پلاک با همکاری بهزیستی کشور از پلیس راهور دریافت گردیده است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به خوردوهایی که دارای پلاک  ویژه افراد دارای معلولیت باشند، سهمیه بنزین اختصاص می‌دهد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه حضور مترجم زبان اشاره در محیط‌های عمومی، نوعی از مناسب‌سازی برای افراد ناشنوا محسوب می‌شود، گفت: بسترسازی حضور ناشنوایان در جامعه از طریق سامانه آنلاین اعزام فوری مترجم انجام گرفته است. افراد کم‌شنوا، نیمه‌شنوا و ناشنوا هر زمان که نیاز به مترجم داشته باشند، می‌توانند با ارسال پیامک به شماره 09028777855 زمان ومکان را اعلام نمایند و در موعد اعلام شده، مترجم برای آنها به صورت رایگان اعزام می‌شود. در سال گذشته برای مواردی از قبیل اخذ گواهینامه رانندگی، مراجعه به سازمان‌ها و ادارات مختلف خصوصا دادگاه‌ها، محیط‌های آموزشی، محیط‌های درمانی و... اعزام مترجم برای افراد ناشنوا انجام گرفته است. در سال گذشته 800 میلیون تومان بابت اعزام یک هزار و 677  مترجم پرداخت گردیده است.

وی افزود: افراد کم‌شنوا، نیمه‌شنوا و ناشنوا هر زمان که نیاز به مترجم داشته باشند، می‌توانند با ارسال پیامک به شماره 09028777855 زمان ومکان را اعلام نمایند و در موعد اعلام شده، مترجم برای آنها به صورت رایگان اعزام می‌شود. در سال گذشته برای مواردی از قبیل اخذ گواهینامه رانندگی، مراجعه به سازمان‌ها و ادارات مختلف خصوصا دادگاه‌ها، محیط‌های آموزشی، محیط‌های درمانی و... اعزام مترجم برای افراد ناشنوا انجام گرفته است.

علیزاده رضایی درخصوص ایاب و ذهاب برون شهری برای افراد دارای معلولیت، گفت: این قانون شامل افراد دارای معلولیت با شدت شدید و خیلی شدید برای سفرهای برون شهری می‌باشد. از پایان سال 1402 این قانون اجرایی گردیده که بر همین اساس اعتباری به استان جهت پرداخت بلیط سفرهای برون شهری به‌صورت نیم بها جهت پرداخت تخصیص داده شده است. در سال گذشته سفرکارت معلولان ایران (سما کارت) برای 10 هزار و 500 فرد دارای معلولیت شنوایی، بینایی، جسمی از 18 تا 47 سال صادر گردید. توانخواهان واجد شرایطی که هنوز سما کارت دریافت نکرده‌اند، می‌توانند بلیط سفر خود را به مدکار  تحویل دهند و در زمان اعلام اعتبار از بهزیستی کشور  مبلغ برای آنها پرداخت می‌گردد.

کد خبر 114233

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد